Premiile Uniunii Cineaştilor (UCIN) pe 2013


Cincizeci de ani sărbătoreşte Uniunea Cineaştilor din România (UCIN) anul acesta. S-a înfiinţat în 1963 sub denumirea se Asociaţia Cineaştilor. În tradiţia acestei societăţi artistice se găseşte şi recompensarea creaţiilor de profil, o acţiune ce are loc începând cu 1971.

 

De anul acesta vorbim nu atât de decernarea premiilor UCIN cât de „Festivalul UCIN”, începând cu această primă ediţie. Ediţie la care am avut onoarea, mulţumită bunăvoinţei organizatorilor, să fiu acreditat. Eu, un simplu blogger!

 

Prin urmare, în seara zilei de vineri, 15 martie, m-am dus drept la Cinematograful „Studio”, cel din Piaţa Romană, pentru a prinde pulsul evenimentului. Cu emoţii şi laureaţi, cu critici şi actori, cu presă şi cu interviuri (staţi pe-apropape că voi publica vreo câteva!), nu cu atât ştaif precum Oscarul dar cu un pahar de şampanie la sfârşit pentru câştigători.

 

Şi cu absenţe!

 

Cu absenţa din festival a producţiei realizate de Cristian Mungiu, „După dealuri”. Regizorul a refuzat să-şi înscrie filmul în concurs. Anul trecut Cristi Puiu făcuse acelaşi lucru cu „Aurora” sa. Despre filmul lui Mungiu mi-am spus părerea cu nişte postări în urmă. Dar refuzul acesta mi se pareun dispreţ afişat faţă de breasla din care face parte. Şi, de asemeni, un dispreţ faţă de echipa cu care a făcut filmul.

 

Cu absenţa multor laureaţi de anul acesta. Fie prinşi cu munca; fie prinşi peste hotare, prin juriile internaţionale; fie bolnavi.

 

Cu absenţa „Marelui Premiu” care nu a mai fost acordat anul acesta.

 

Cu absenţa unui moment dedicat „marilor absenţi” din viaţă din ultimul an încoace. O fi păstrat pentru premiile „Gopo”?

 

Cu absenţa multor mari figuri din cinematografia românească. Să fi fost de vină ziua aleasă pentru desfăşurare, concomitentă cu spectacolele în desfăşurare în Bucureşti şi în ţară?

 

48 de producţii au fost înscrise în cadrul celor două secţiuni ale festivalului – lung-metraj şi scurt-metraj – cu câte două jurii aferente. Preşedintele festivalului – Laurenţiu Damian, iar coordonator – Carmen Zamfirescu.

 

Tora Vasilescu a prezidat juriul la secţiunea scurt-metraj, din componenţa căruia au făcut parte Mihai Buzura, Nita Chivulescu, Viorel Domenico, Bujor Râpeanu şi Mihai Şurubaru. Deciziile juriului au scos în evidenţă scurt-metrajul de ficţiune al lui Dorian Boguţă, „De azi înainte” (4 disctincţii obşinute), şi documentarele realizate de trustul Intact (două distincţii).

 

Iată şi lista tuturor câştigătorilor de la această secţiune:
1. Premiul pentru debut actoricesc: Cătălin JUGRAVU, pentru rolul „Ştefan” din „De azi înainte”
2. Premiul pentru interpretare. rol masculin: Teo CORBAN, pentru rolul „Constantin” din „De azi îniante”
3. Premiul pentru interpretare. rol feminin: Mirela OPRIŞOR, pentru rolul „Claudia” din „De azi înainte”
4. Premiul pentru montaj: Lenard ZSOLT pentru filmul „Ultima frontieră”
5. Premiul pentru imagine: Ion CRISTODULO pentru filmul „Arheologul”
6. Premiul pentru film de televiziune: Paula ONEŢ pentru filmul „După fel şi chip”
7. Premiul pentru film de animaţie experimentală: Alexandru Petru BĂDELIŢĂ, producător şi realizator al filmului „Pescuitorul de imagini”
8. Premiul pentru film documentar: Francisc MRAZ regizorul filmului „Vasile Soporan”
9. Premiul pentru film de ficţiune: Dorian BOGUŢĂ, regizor al filmului „De azi înainte”
10. Premiul special al juriului: Carmen AVRAM, realizatoarea documentarelor „Misterul de la Baloteşti” şi „Ultima frontieră” (premiu ridicat de Carmen Moise)

 

Mai jos puteţi vedea ceremonia decernării premiilor dar nu mă pot opri să transcriu câteva replici. Dacă pentru Paula Oneţ deistincţia reprezintă „o povară”, pentru Carmen Avram (prin intermediul lui Carmen Moise) se constituie într-o obligaţie de a fi prezentă la festivităţile următoare. Să vedem dacă va fi aşa. Cu ocazia asta am aflat şi condiţia de angajare la „Antene”: deţinerea prenumelui „Carmen”.

 

 

Şi trecem la a doua secţiune, a filmelor de lung metraj. Juriul, prezidat de doamna Cristina Corciovescu, a avut în componenţă pe Ştefan Antonescu, Mircea Bunescu, Sotir Caragaţă, Silvia Cusursuz, Dana Duma, Victoria Marinescu, Adrian Sitaru şi Ştefan Velniciuc. Acesta din urmă a avut şi rolul de amfitrion.

 

Două producţii au înhăţat grosul distincţiilor: „Undeva la Palilula” (pe partea să-i spunem plastică şi artistică) şi „Toată lumea din familia mea” (pe partea actoricească). Ceea ce nu a împiedicat un al treilea competitor – „Despre oameni şi melci”, regia Tudor Giurgiu – să pună mâna pe Premiul Special al Juriului. Dar iată şi lista completă:

 

1. Premiul pentru monografie de cinema: Călin STĂNCULESCU pentru volumul „Radu Gabrea. Biografia unei opere”
2. Premiul pentru carte de teorie cinematografică: Andrei GORZO pentru volumul „Lucruri care nu pot fi spuse altfel”
3. Premiul pentru film documentar de lung metraj: Bogdan ILIE-MICU pentru filmul „Un gând, un vis, Doyle şi-un pix”
4. Premiul producătorului: Ada SOLOMON
5. Premiul „Opera Prima”: Gabriel ACHIM pentru „Visul lui Adalbert”
6. Premiul pentru montaj: Nita CHIVULESCU pentru filmul „Despre oameni şi melci”
7. Premiul pentru decoruri: Dragoş BUHAGIAR şi Helmuth STURMER – „Undeva în Palilula”
8. Premiul pentru costume: Lia MANŢOC, tot pentru „Undeva în Palilula”
9. Premiul pentru rol secundar masculin: Tudor SMOLEANU, interpretul lui „Buzilă” din „Şi caii sunt verzi pe pereţi”
10. Premiul pentru rol secundar feminin: Sofia NICOLAESCU, rolul micuţei „Sofia” din „Toată lumea din familia noastră”
11. Premiul pentru coloană sonoră: Vasile ŞIRLI, „Undeva în Palilula”
12. Premiul pentru interpretare masculină în rol principal: Şerban PAVLU, „Marius” din „Toată lumea din familia noastră”
13, Premiul penttru interpretare feminină în rol principal: Mihaela SÂRBU, pentru rolul „Otilia” din „Toată lumea din familia noastră” şi „Tanya” din „Tatăl fantomă”
14. Premiul pentru scenariu: Ion TEIANU, „Despre oameni şi melci”
15. Premiul pentru imagine: Adrian SILIŞTEANU, „Undeva în Palilula”
16. Premiul pentru regie: Radu JUDE, „Toată lumea din familia noastră”
17. Premiul special al juriului: Tudor GIURGIU pentru producţia cinematigrafică „Despre oameni şi melci”

Marele Premiu nu s-a acordat

Premii de excelenţă:
Tudor CARANFIL, pentru operă critică şi istorică în domeniul filmului
Cristian MUNGIU, pentru operă cinematografică unanim recunoscută pe plan internaţional

Premiul Academic „Mihnea Gheorghiu” acordat lui George LITTERA in-memoriam pentru cartea de cinema „Pagini despre film”, ediţie îngrijită de Ileana Littera şi Marilena Ilieşiu.
Sunt câteva replici care trebuiesc neapărat amintite.

 

Vorbele doamnei Cristina Corciovescu, cum că lipsa unei coeziuni de breaslă constituie „un lucru destul de grav”. Şi tot ca o aluzie la absenţa lui Cristian mungiu, vorbele lui Bogdan Ilie-Micu: „O să am o rugăminte faţă de cei de aici. Dacă peste zece ani o să mă-ntâlniţi cu o palmă de aur într-un buzunar, cu o altă palmă de aur în celălalt buzunar pentru scenariu, mergând pe stradă, şo nu mi-am înscris filmul la Uniunea Cineaştilor sau la Gopo, vă rog frumos să-mi daţi o altă palmă după ceafă, să-mi aduc aduc aminte de unde am plecat.”

 

Producătoarea Ada Solomon, prezentă la… Sofia, în mesajul transmis drept mulţumire, are un gând faţă de „cel mai tânăr membru al familiei noastre”. „Este reconfortant să înveţi de la cei mai tineri decât tine.”

 

Gabriel Acim a mulţumit principalei persoane din conducerea cinematografiei româneşti şi care, în mod minunat, i-a sprijinit debutul: lui Dumnezeu.

 

Cât despre Tudor Smoleanu, câştigător al premiului pentru rol secundar masculin, acesta spera ca următorul să nu fie pentru întreaga carieră.

 

Şerban Pavlu, premiat pentru rol principal masculin din filmul „Toată lumea din familia mea”, a mulţumit juriului „pentru că a luat această înţeleaptă decizie” în timp ce colega sa de film, Mihaela Sârbu (considerată cea mai bună actriţă în rol principal atât pentru rolul din producţia amintită anterior, cât şi pentru cea din Tatăl fantomă”) s-a bucurat pentru că „suntem atât de mulţi din familia noastră aicea. Nu lipseşte decât tatăl fantomă.”

 

Tudor Caranfil a fost pus într-o postură oarecum ciudată. A tot aşteptat pe scenă să i se înmâneze Premiul de excelenţă pentru critică şi istorie de film, timp în care Eugen Şerbănescu, director la CNC, făcea o prezentare pe larg a realizărilor instituţiei pe care o reprezintă. Reputatul critic a depăşit cu un strop de ironie momentul: „Ce-aş mai putea adăuga eu decât mulţumiri?”

 

În ciuda impoliteţii (sau a şarjei?) comise faţă de Tudor Caranfil, domnul Eugen Şerbănescu a transmis şi o veste excelentă. Se pare că anul acesta, 2013, se constituie în anul de vîrf al producţiei de filme post-decembriste, cu 39 de filme de lung-metraj preconizate a se lansa şi cu un total de 65 de filme, dacă se includ şi scurt-metrajele.

 

Cei doritori pot urmări mai jos ceremonia decernării premiilor şi la această secţiune:

 

 

O agapă a finalizat Festivalul la care s-a ridicat un pahar de şampanie în cinstea câştigătorilor.

2 răspunsuri la „Premiile Uniunii Cineaştilor (UCIN) pe 2013

  1. Pingback: Premiile UCIN 2013 | Un blog de... Cinema !

  2. Pingback: Recomandarile zilei: Linkuri recomandate | Blogatu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.