Clandestin la Premii Gopo 2013: Între vis şi coşmar


Cred că am subliniat destul faptul că m-am dus la Operă „la plesneală”, cum s-ar zice. Fără carnet de notiţe, fără un pix (!), fără să mai am un alt aparat foto de rezervă. Şi mi s-a întâmplat ceea ce aţi văzut în imaginile cu care am însoţit postările. Adică am fost acolo, în miezul acţiunii. Un privilegiat. Unul care am fotografiat în stânga şi în dreapta, şi cu camera compactă, şi cu telefonul mobil (un jaf – vorbesc foarte serios – de LG) până… am rămas aproape fără baterie. Şi la un aparat, şi la celălalt. Aşa că ÎN SALĂ (da, aţi citit bine! în sală!) a trebuit să-mi chivernisesc bine instantaneele, ajungând la final – şi unde era mai frumos, că-şi ţineau omuleţii în braţe – să smulg efectiv posibilitatea unei imagini.

Pentru că am ajuns în sală. După ce am trecut de foaierul înţesat până la refuz. Şi unde am trăit să o văd şi pe asta: să ajung să calc vedete pe coadă (pe coada rochiei) sau să le văd călcându-se unele pe altele. Zonă înţesată în ultimele 10 minute de până la începerea spectacolului decernării premiilor. O să vedeţi mai jos. Şi apoi am intrat în acel spaţiu select în care se desfăşoară de obicei creaţiile lirice. Am stat şi eu pe ultimul rând de unde am observat, pe cât posibil, totul. Dar, precum am spus, fără nici o unealtă pentru a-mi lua notiţe. Prin urmare a trebuit să recurg la ceea ce au publicat agenţiile de presă şi diversele publicaţii pentru a reface lista cu numele câştigătorilor.

De la festivalul UCIN era clar că lupta se va da între „Toată lumea din familia noastră” (regizor Radu Jude) şi „Undeva la Palilula”, filmul de debut al lui Silviu Purcărete. Tot ca la festivalul mai înainte anunţat, „Dincolo de dealuri” nu participa în urma refuzului net al lui Cristian Mungiu. Şi bine că s-a întâmplat aşa! „Undeva la Palilula” nu l-am văzut dar în schimb am vizionat „Visul lui Adalbert”, „Despre oameni şi melci” şi „Toată lumea din familia noastră”. Participarea filmului lui Mungiu cred că ar fi influenţat într-un fel negativ votul, în sensul că s-ar fi votat mai mult celebritatea adusă de câştigarea unui premiu în străinătate în defavoarea calităţii reale prezentate de celelalte producţii.

Şi ar fi fost păcat în ceea ce priveşte „Toată lumea din familia noastră”, un film în care Radu Jude îşi direijează magistral actorii din distribuţie. Cei care nu cred, să vadă ei înşişi atât „După dealuri” cât şi „Toată lumea…”. Şi cu un filon mult lai religios (da, aţi citi bine şi aici!) decât zece alte „După dealuri”. Poate voi scrie şi o cronică de film referitoare la filmul lui Jude. Dar să revenim. „Toată lumea din familia noastră a luat toate premiile importanta, în timp ce aşa-numitele premii tehnice, acelea care dau stilistica unui film, au fost câştigate de „Palilula” debutantului în cinematografie Silviu Purcărete. Şi, cu toate acestea, premiul pentru debut l-a câştigat „Visul lui Adalbert”, regizat de Gabriel Achim.

Şi uite aşa ajung la coşmar. Pentru că este un coşmar şi este total de neînţeles să-mi explic cum este posibil ca NICĂIERI să nu găsesc lista exactă, completă, totală a câştigătorilor acestei seri de gală! IN-CRE-DI-BIL! S-au acordat 24 de trofee (25, dacă premiul publicului îl partajăm). Mediafax (agenţie de presă!) publică doar 23, Premiul Special lipsind; tot 23 este cifra pe care o aflăm în corespondenţa postată pe site-ul oficial al organizatorilor (aici lipsind premiul publicului) pentru ca pe acelaşi site, la lista oficială a câştigătorilor, să aflăm doar 18 (sic!); pe pagina de FaceBook a organizatorilor, unde se transmiteau în timp, zic ei, real numele din plicuri găsim doar 22 de distincţii (onorarea celui mai bun film european şi a lui Mihai Crişan lipsind; ne uităm pe lista afişată de site-ul postului de televiziune ProCinema ce a transmis ceremonia şi găsim şi acolo o listă „completă” constituită doar din 18 premii. Pentru ca lucrurile să fie şi mai hilare, în reluarea din această după-amiază „completă” şi ea a ceremoniei, au fost din foarfecă înmânarea premiilor pentru Sunet, Scurt-metraj, Film european şi a Premiului Special înmânat lui Mihai Crişan. Şi alte, şi alte site-uri şi publicaţii sau organe de presă care de care mai pretenţioase şi care, pesemne, şi-au trimis armate de corespondenţi „acreditaţi”. Puteţi verifica. Luaţi oricare altă sursă de ştiri şi nu o să vedeţi nicăieri altundeva decât aici

LISTA CU ADEVĂRAT COMPLETĂ A CÂŞTIGĂTORILOR PREMIILOR „GOPO”

1. CEL MAI BUN FILM DE LUNG METRAJ: „Toată lumea din familia noastră”, producător Ada Solomon (HiFilm Productions, Circe Films, Abis Studios)

2. CEA MAI BUNĂ REGIE: Radu Jude„Toată lumea din familia noastră”

3. CEL MAI BUN ACTOR ÎNTR-UN ROL PRINCIPAL: Şerban Pavlu – rolul Marius din „Toată lumea din familia noastră”

4. CEA MAI BUNĂ ACTRIŢĂ ÎNTR-UN ROL SECUNDAR: Mihaela Sârbu – rolul Otilia din „Toată lumea din familia noastră”

5. CEL MAI BUN ACTOR ÎNTR-UN ROLSECUNDAR: Gabriel Spahiu – rolul Aurel din „Toată lumea din familia noastră”

 

6. CEL MAI BUN SCENARIU: Radu Jude şi Corina Sabău„Toată lumea din familia noastră”

7. CEA MAI BUNĂ IMAGINE: Adrian Silişteanu„Undeva la Palilula”

8. CEL MAI BUN MONTAJ: Cătălin Cristuţiu„Undeva la Palilula”

9. CEL MAI BUN SUNET: Tudor Petre, Cristinel Şirli, Cristian Tarnoveţchi, Florin Tăbăcaru„Undeva la Palilula”

10. CEA MAI BUNĂ MUZICĂ ORIGINALĂ: Vasile Şirli„Undeva la Palilula”

11. CELE MAI BUNE DECORURI: Helmut Sturmer şi Dragoş Buhagiar„Undeva la Palilula”

12. CELE MAI BUNE COSTUME: Lia Manţoc„Undeva la Palilula”

13. CEL MAI BUN MACHIAJ ŞI CEA MAI BUNĂ COAFURĂ: Dana Roşeanu, Minela Popa, Ionel Popa, Doina Popa„Undeva la Palilula”

14. CEL MAI BUN FILM DOCUMENTAR: Turn off the lights – Producător: Cătălin Mitulescu şi Daniel Mitulescu (Strada Film); Regia: Ivana Mladenovic

15. CEL MAI BUN FILM DE SCURT-METRAJ: Chefu’ – Producător: Monica Lăzurean-Gorgan (4Proof Film); Regia: Adrian Sitaru

16. CEL MAI BUN FILM DE DEBUT: Visul lui Adalbert – Regia: Gabriel Achim

17. PREMIUL „TÂNĂRĂ SPERANŢĂ”: Nicolae Constantin Tănase, pentru regia filmului „Blu”

18. CEL MAI BUN FILM EUROPEAN (DINTRE CELE DISTRIBUITE ÎN ROMÂNIA ÎN 2012): „Holy Motors” („Motoare sfinte”) – producţie Franţa-Germania 2012; Regia Leos Carax; Distribuitor: Independenţa Film

19. PREMIUL PUBLICULUI(PENTRU FILMUL ROMÂNESC CU CEL MAI MARE SUCCES LA PUBLIC ÎN 2012):

„Despre oameni şi melci” (cei mai mulţi spectatori) – Producător: Libra Film, Agat Film; Distribuitor: Transilvania Film; Regia: Tudor Giurgiu

„Minte-mă frumos” (cele mai mari încasări) – Producător: MediaPro Pictures; Distribuitor: MediaPro Distribution; Regia: Iura Luncaşu

20. PREMIUL PENTRU ÎNTREAGA CARIERĂ: Mitică Popescu

21. PREMIUL PENTRU ÎNTREAGA ACTIVITATE: Constantin Codrescu

22. PREMIU SPECIAL: Director de producţie Mihai Crişan

23. PREMIUL CINETEPRINDE (SAU PRO CINEMA SAU DE EXCELENŢĂ): Adrian Titieni

24. PREMIUL DIRECTORILOR DE IMAGINE RSC: Adrian Silişteanu

Şi uite aşa prezenţa mea acolo nu a mai fost gratuită. Poate m-or aprecia şi… la anu’…

Mi-au trebuit vreo două zile şi mai bine ca să desluşesc în pozele făcute cine-s personajele, eu negiind în branşă. Ţin să mulţumesc următoarelor site-uri unde am tras cu ochiul: http://fashionandbeauty.ro/, http://www.premiilegopo.ro/ şi http://www.viva.ro/

Anunțuri

3 răspunsuri la „Clandestin la Premii Gopo 2013: Între vis şi coşmar

  1. Pingback: Clandestin la Premiile Gopo | Un blog de... Cinema !

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s